Målet er at den enkle skal opnå en så høj grad af selvstændighed og selvværd som muligt, ud fra en individuelt tilrettelagt støtte, som tager sit udgangspunkt i:
- Du er et unikt menneske,
- Du har individuelle behov,
- Du har dine ganske særlige færdigheder og problemer.
Dette medtænker vi i al vores pædagogiske arbejde, og beboeren opnår som regel en følelse af at være central, vigtig og accepteret. For at kunne imødekomme beboeren, dennes færdigheder og problemstilinger, så er følgende en vigtig del af Bøgetoftens succes og dermed beboerens:
Vi vægter en dagsstruktur, som er udarbejdet på baggrund af beboerens behov, færdigheder, kompetencer og problemstillinger
Vi udarbejder personlige vejledninger til f.eks. rengøring, madlavning o.s.v.
Vi støtter, guider og vejleder i de opgaver, hvor beboeren måtte opleve et behov.
DE SÅKALDTE PÆDAGOGISKE REDSKABER, SOM VI BENYTTER PÅ BØGETOFTEN ER:
Anerkendelse
Jeg-støttende og motiverende samtaler
Kognitiv terapi
Psykoedukation
Miljøterapi
NADA - f.eks. ved: uro, stress, angst, panikanfald, tankemylder, søvnløshed, stoftrang og abstinenser.
ADL - almindelig daglig læring bl.a. i forhold til social adfærd, kommunikation, normer og regler - sammen med og blandt andre mennesker.